האם ידעת ששדייך מייצרים חלב כדי לענות על דרישת תינוקך? המשיכי לקרוא כדי לגלות את העובדות המדהימות לגבי אספקת חלב האם שלך בימים, בשבועות ובחודשים הראשונים

הגוף שלך מסוגל לייצר חלב אם לצרכי תינוקך בכל שלב במסע ההנקה. ההבנות כיצד אספקת חלב האם שלך ‘מופעלת’, מה קורה עם החלב שלך כשהתינוק שלך יונק, ומדוע האספקה שלך מתאימה לו כשהוא גדל, יעזרו לך להתחיל בהנקה בצורה טובה.

היום הראשון: ייצור חלב אם שלך בלידה

התינוק שלך צריך להיות מוכן להתחיל לינוק מלידה. הטריגר הפעיל כאשר הוא נתפס ויונק בקצביות עוזר ‘להפעיל’ את התאים המייצרים את החלב שלך וליזום את אספקת חלב האם שלך בפעם הראשונה, הקולוסטרום. נסי להאכיל אותו במהלך השעה הראשונה שלו במידת האפשר, וברגע שהוא מגלה עניין באכילה לאחר מכן, כדי לעזור להניח את היסודות לאספקת חלב אם עתידית טובה.

הימים הראשונים: חלב האם שלך מגיע

במהלך שלב זה של ייצור חלב אם, הגוף שלך ממתין לירידה ברמת הורמון הפרוגסטרון ההריוני (מה שמתחיל לקרות לאחר לידת השליה), ולפעולה של הורמונים המייצרים חלב, כולל פרולקטין, אינסולין והידרוקורטיזון. ההורמונים יובילו אותך בדרך להתחלת ייצור החלב. ביום השלישי לאחר לידת התינוק חלב האם ‘מגיע’ ושדייך עשויים להתחיל להרגיש מוצקים ומלאים יותר באופן ניכר.

החודש הראשון: בניית אספקת חלב האם שלך

בשבועות הראשונים הגוף שלך מגיב בצורה משמעותית לסילוק חלב מכיוון שהוא לומד כמה חלב אם לייצור . רמות הפרולקטין שלך עולות בכל פעם שאת מוציאה חלב מהשדיים, ודבר זה מבטיח את השלמת התפתחותם. תהליך זה גם מפתח את הרכב החלב שלך – בשלב זה של ייצור חלב אם הגוף שלך מייצר חלב מעבר בכמויות שממשיכות להיבנות.

השבועות הראשונים עם התינוק שלך חיוניים לביסוס אספקת חלב אם טובה לטווח הארוך. ככל שהתינוק שלך יונק בתדירות גבוהה יותר, כך תייצרי יותר חלב, באמצעות תהליך של היצע וביקוש. בכל פעם שהחלב יוצא מהשדיים שלך, על ידי האכלת התינוק שלך או על ידי שאיבה, שדייך ייצרו עוד.

זכרי, זה נורמלי לתינוקות לאכול הרבה – אולי אפילו כל 45 דקות – וזה לא אומר שהם לא מקבלים מספיק חלב. האכילה התכופה מסייעת בבניית האספקה שלך, לכן האכילי את תינוקך לפי דרישה, ולא לפי לוח זמנים.

“קל להאמין שאת לא מייצרת מספיק חלב בשבועות הראשונים האלה, כי התינוק שלך אוכל כל הזמן, אבל זה טבעי”, אומרת ג’ו, אם לשניים בבריטניה. “אנו מותנים לחשוב שתינוק קטנטן ירצה לאכול רק כל כמה שעות, אבל זה לא בהכרח נכון.”

אל תשכחי שתינוקות יונקים גם כדי להרגיש נחמה. הנקה גורמת לתינוקך להרגיש רגוע ומרוצה כשהוא מסתגל לחיים מחוץ לרחם, ובנוסף עוזר לשניכם ליצור קשר ביניכם

הגנה על ייצור חלב האם שלך בחודש הראשון

אם את עוקבת אחר התינוק שלך ונותנת לו לינוק לעתים קרובות ככל שהוא רוצה, כל עוד הוא רוצה, ייצור חלב האם שלך צריך לפעול בהתאם.

יש אמהות שמנסות להגדיל את הפער בין הזנות כדי לתת לשדיהן יותר זמן להכין חלב, אבל זה לא רעיון טוב, מכיוון שזה יכול להאט את ייצור החלב שלך.

אם אינך יכולה להניק את תינוקך ישירות בשבועיים הראשונים, תוכלי לשאוב ולבנות את אספקת חלב האם שלך בתקופה מכריעה זו ומעבר לה.

האם ידעת שלתת לתינוק שלך בקבוקי חלב מיותרים ללא צורך יכול בעצם להפחית את אספקת חלב האם שלך? זה אומר שהשדיים שלך לא מקבלים את המסר להגדיל את ייצור חלב האם, כי החלב אינו מרוקן. כמו כן, אם תינוקך ישן זמן רב יותר לאחר אכילה מבקבוק הוא עלול לפספס את הפעם הבאה שבה באופן טבעי הוא היה יונק.

דבר זה ידוע לפעמים בשם “מלכודת התוספת”. לאחר שלושה או ארבעה ימים של הזנות בתוספת פורמולה ופחות ייצוא חלב, השדיים מקבלים את המסר שהחלה הגמילה. בתגובה, הם מפחיתים את כמות החלב שהם מייצרים. כתוצאה מכך, התינוק הופך להיות רעב יותר, כך שלעתים קרובות יש לספק הזנת פורמולה נוספת. וכך המחזור ממשיך… ומגיע לשיאו באספקת חלב אם נמוכה בפועל ותינוק שעכשיו בעיקר ניזון מפורמולה.

ייצור חלב האם שלך לאחר שישה שבועות

לאחר החודש הראשון, העליות החדות של הפרולקטין לאחר האכלה מתחילות לרדת, החלב שלך בוגר וגופך התייעל בייצר כמות החלב שהתינוק שלך צריך. למעשה, השדיים שלך מתחילים לעבוד כאילו הם על טייס אוטומטי. ייתכן שתבחיני גם שהשדיים שלך מרגישים רכים יותר ומפסיקים לדלוף בזמן הזה.

בשלב זה נפוץ לדאוג מפני ‘אובדן החלב’. אבל זה בעצם סימן לכך שייצור חלב האם שלך התייצב ועכשיו הוא מאוזן עם הצרכים של תינוקך. למרבה הפלא, למרות שהוא גדל כל הזמן, הוא יצרוך בערך אותה כמות חלב בגיל שישה שבועות כמו שיצרוך עד גיל שישה חודשים. יתכן שתמצאי את תינוקך אוכל במשך יותר זמן, אך בתדירות נמוכה יותר. מצד שני, ייתכנו ימים שבהם הוא אוכל קצת פחות מהרגיל – התיאבון של תינוק יכול להשתנות, בדיוק כמו מבוגר!

מעתה את מייצרת חלב על בסיס היצע וביקוש בלבד. לכן, ככל שהתינוק שלך שותה יותר (או שאת שואבת יותר) כך תייצרי יותר.

אבל איך זה באמת עובד? החשיבה היא שזה קורה בגלל משהו בחלב שלך שנקרא FIL (מעכב משוב של הנקה) ששולט על ייצור החלב. ככל שהשד שלך מכיל יותר חלב, כך יש יותר FIL – כך ששד מלא מייצר פחות חלב מאשר שד כמעט ריק.

האם אספקת חלב האם שלך תקינה?

למרות שזה נפוץ שאמהות דואגות לייצור חלב אם ותוהות כיצד להגדיל את אספקת החלב שלהן, כאשר התינוקות בריאים וגדלים היטב הבעיות הן נדירות באופן מפתיע.

“דאגתי שהתינוק שלי לא מקבל מספיק חלב אם כי הוא ניזון רק לתקופות קצרות, ותמיד משד אחד בכל פעם, למרות שהצעתי לו את שניהם”, אומרת מרג’ורי, אם לשניים בבריטניה. “אבל כשהשתמשתי במשאבת חלב להפקת חלב, הופתעתי ונרגעתי לאור הכמות שאני מייצרת. פשוט הייתי חייבת להמשיך להאכיל אותו מעט ולעתים קרובות. “

יש לזכור כי לא כל האימהות מגיבות במהירות למשאבת חלב. את יכולה גם לנסות שאיבה ידנית ולהרגיש אם השדיים שלך משתנים ממלאים לריקים.

אם את מודאגת לגבי ייצור חלב האם שלך, קראי את העצות שלנו כיצד לדעת אם יש לך כמות חלב נמוכה מדי או רבה מדי.